Insectum magazin

Lepkék a művészetben

A lepkék mindig is jelen voltak a művészetben, a szabadság, az átalakulás és az élet szimbólumaiként. Nem csak a 20-21. századi képzőművészeti termékeken jelennek meg, hanem a reneszánsz és az impresszionista műalkotásokon is, sőt az ókori falfestmények jellegzetes és gyakori motívumai voltak. A lepkék mindig is varázserővel rendelkeztek. Valaki a szépségükben merül el, de vannak olyanok, akik kívánnak gyorsan valami, ha egy lepke landol rajtuk.

A legrégebbi…
Az egyik legrégebbi, lepkéket ábrázoló fali kép egy 3500 évvel ezelőtti, a XVIII. dinasztia korában élt udvaronc, Nebamun sírjából származik. A történészek ezt az alkotást az egyik legnagyszerűbb óegyiptomi alkotásnak tartják. Nebamun, aki a karnaki Ámon templom magtárainak felügyelője volt, az ókori Egyiptom egyik legjobb – ismeretlen – művészét alkalmazta, hogy megfestesse vele magát, feleségét és lányát, miközben a Níluson vadásznak. A képen a sok-sok madár között számos pillangó is felfedezhető, amelyek a nádas és Nebamun között láthatók.

Mocsári vadászat Thébából
Mocsári vadászat Thébából

Jupiter nem villámokat szór, hanem fest
Most pedig ugorjunk egy nagyot, egészen a reneszánszig. 1489 és 1542 között élt az olasz festőművész, Dosso Dossi. A művész a Ferrara Este Dukes-i bírósági festője volt, és gyakran festett testvérével, Battista-val, aki Raphael segédje volt. Dossi egyik legismertebb műve a “Giove pittore di farfalle, Mercurio e la Virtù”, amelyet 1522-1524 között alkotott meg. Ezen a képen Jupitert ábrázolja, amint egy nagy vászonra pillangókat fest. És mivel Jupiter egy isten, ezért az általa festett pillangók életre kelnek. A képen fellelhető Merkúr, aki Virtust “gyengéd gesztussal csendben tartja”, hogy ne szakítsa meg Jupitert a teremtés pillanatában. Dossi egy egészen más oldaláról mutatja be az Olympus uralkodóját: egy nyugodt festőként ábrázolja, aki félretette a villámot, és inkább lepkéket fest egy vászonra.

Dosso Dossi
Dosso Dossi: Jupiter pillangókat fest, Merkúr és Virtus

A Van Gogh sorozat: Pillangók
A “Pillangók” elnevezésű festménysorozatot Vincent van Gogh 1889 és 1890 között festette. A hernyó metamorfózisa mindig is szimbolikus jelentőségű volt a mester számára. A sorozatból három híres műve van, amelyből kettő az amszterdami Van Gogh Múzeumban látható. 1889 májusában kezdett el dolgozni a “Green Peacock Moth” című festményén, a “Pipacsok és Pillangók”-at pedig 1890 április-májusában festette. A “Fű és pillangók” című festménye már a londoni Nemzeti Galériában kapott otthont. amelyet 1890 májusában festette Van Gogh.


“Green Peacock Moth” / “Pipacsok és Pillangók”

Salvador Dali: “Táj pillangókkal”
Ugorjunk 1956-ba. Magyarországon ekkor javában zajlott a forradalom/ellenforradalom, és ebben az évben festette meg Salvador Dali a “Táj pillangókkal” című képét. Ez a furcsa festmény két lepkét ábrázol egy sivatagi tájban. A festményen a lepkék árnyai rendkívül furcsán vetődnek, hiányosak. Talán Dali ezt a pillanatot egyszerűen egyfajta álomképnek gondolta. A festmény egyébként egy magángyűjtő tulajdonában van.

Salvador Dali: Táj pillangókkal
Salvador Dali: Táj pillangókkal

Pillangóholokauszt
Damien Hirst nem először verte ki a biztosítékot az állatvédők körében. 2006-ban bemutatta az “I Am Become Death, Shatterer of Worlds” (Én lettem a Halál, világok pusztítója) című alkotását a “Kaleidoszkóp” sorozatából. Ez a kép mintegy 2700 valódi lepkét tartalmaz.

Az “Én lettem a Halál, világok pusztítója” mondatot egyébként Robert Oppenheimer, az első kísérleti atomrobbantás vezető fizikusa mondta. Lehet, hogy Hirst párhuzamot akart vonni saját maga és Oppenheimer között, aki akármilyen “jelentőset” is alkot, a világ méltatlan módon mégis megveti őt emiatt.

Amúgy a képet a Sotheby’s egyik aukcióján eladták: 2,2 millió fontot (685 millió forintot) fizetett érte egy licitáló.

Damien Hirst: I Am Become Death, Shatterer of Worlds
Damien Hirst: I Am Become Death, Shatterer of Worlds

Minden idők legnagyobb felháborodását keltette Damien Hirst “In and Out of Love” (Szereteten belül és kívül) című installációja. A 2012 áprilisában, a Tate Modern galériában megnyílt kiállítást a kritika és a közönség elismeréssel, az állatvédők pedig felháborodással fogadták. Hirst, aki a legvagyonosabb angol művész az élet körforgását szándékozott bemutatni: egy helyen voltak megtalálhatók a peték, a hernyók, a fehér és színes képeken felszúrt bábok és mindenhol szálldosó lepkék. Az installáció a művész hatalmas sikerű, közel fél éven át látogatható retrospektív kiállításán volt látható, naponta mintegy 3 ezren tekintették meg. Csakhogy hetente átlagosan 400 pillangó belepusztult fogságába, mert véletlenül rájuk léptek, vagy egyszerűen képtelenek voltak megszokni a rabságot. A lepkéket mindig pótolták, és így összesen legalább 9 ezer veszett oda.

 Damien Hirst: In and Out of Love
Damien Hirst: In and Out of Love

Szóljon hozzá Ön is!

Elérhetőek vagyunk az Instagram-on is!

Tosena albata kabóca, fekete keretben
A termékek “laikus” szemmel nézve is nagyon szépek. A rovarok nagyon jó állapotban vannak, és gyönyörűen vannak preparálva. A keret is szép, az egész ízlésesen van elkészítve. A vásárlás gyors volt, a csomag gondosan volt csomagolva, és sértetlenül megérkezett.
Bettina (Budapest)
Papilio blumei
Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a különleges oldalra. Csodás bogarak és lepkék, stílusos közben szemet gyönyörködtető díszei lettek az otthonunknak. Külön nagy öröm számomra, hogy nem védett fajok kerülnek a kertbe.
Katalin (Szirmabesenyő)
Morpho helenor
Három, fehér keretű pillangót vásároltunk, amely a lakásunk egyik legszebb látványossága lett.
Zsolt (Debrecen)
Urania ripheus
Szépen kidolgozott munka, remekül illik a szobám falára! Különböző színeivel feldobja és hangulatossá teszi a szobát! Köszönöm!
Anett (Jászberény)
Bankkártyás fizetés Barionnal